Ohjeita

Ohjeita säätöön valmistautumiseen ja säätöä harkitsevalle

Jos kokoonpanosi tarvitsee isommat polttoainesuuttimet, ole yhteydessä ennen niiden hankintaa. Suutinvalinta vaikuttaa säätötyön määrään ja sitä kautta myös hintaan.

Suuttimet tulee vaihtaa vasta säädön alkaessa. Ohjelman ja suuttimien tulee olla jatkuvasti samaa paria. Joissakin tapauksissa voidaan tehdä esiversio tuleville suuttimille moottorinohjainta postittelemalla. Suuttimien vaihto ei sisälly säätötyön hintaan.

Varmistu siitä, että autosi on ahtovuodoton. Kotitekoisissakin ahtoputkissa tulee olla luiskahtamisen esto. Virityksen yhteydessä korotettu ahtopaine aiheuttaa usein vuotoja.

Auton tulee olla vikakooditon ja ehjä. Virityksen hinta ei sisällä auton vianetsintää tai korjaamista. Vikakoodit luetaan  ja ilmenneet mekaaniset viat tulee korjata ennen säätötyön aloittamista.

Sytytysosien tulee olla hyväkuntoisia. Viritetyssä moottorissa sytytyslaitteet ovat tärkeässä roolissa. E85 on sytytysosille erityisen vaativa.

Suositeltu sytytystulppa VAG moniventtiilimoottoreihin on pääsääntöisesti Bosch F5DP0R (RS2 orig. 101000016AA) tai NGK BKR7EIX (0,7mm). 1.8t- ja 2.7t-moottoreiden tehdastulpat ovat viritettyyn moottoriin liian kuumia lämpöarvoltaan. Vakioahtopaineisen Porsche 996/7 turbon tulpaksi käy Bosch FR6LDC, Beru 14-FR6 LDU tai vastaava. Ahtopaineen kohotessa esimerkiksi Bosch FR5LDC tai Denso IK22 (tai vast) 0,8 mm kärkivälillä. Pelkässä E85-käytössä olevaan moottoriin on suositeltua laittaa mahdollisimman kylmä tulppa.

Käy muutetun moottorin kokoonpano etukäteen läpi ohjelmamuutosta tiedustellessa ja siitä sopiessa.

fortistuning tai Erikoismoottori Airaksinen Ky ei vastaa tai ota kantaa muutetun auton liikennekelpoisuudesta tai vaatimustenmukaisuudesta muutostyön jälkeen.